26-07-2015 tot 06-08-2015

6 augustus 2015 - Mayfield, Nieuw-Zeeland

Ben ik weer. Heeft even geduurd, maar ik heb internet. niet snel maar wel 10x beter dan via mijn mobiele telefoon. Hopelijk werkt Skype ook beter, zodat ik een beetje met jullie kan praten.
Was weer een druk weekje. Al veel kalfjes en dus ook veel moeders, dit betekend MELK!!!. De eerste paar dagen worden de verse moeders apart gehouden en hun melk gaat naar de kalfjes. Van sommige koeien wordt
alles speciaal verzameld in een emmer en apart gevoerd aan eerste daags kalfjes. Dus lekker vroeg op en melken. 05:00 eerste cups on. Dit betekend 04:30 eerst de melkkoeien halen en daarna de Colostrum koeien (nieuwe moeders, biest).

Normaal is dit routine werk. moet ongeveer 500 koeien per uur melken straks. Zoveel hebben we nu nog niet, maar komt snel dichtbij. Dit weekend piekdagen met kalven.
Even terugkomend op die routine!!. Heifers, koeien dit voor het eerst kalven en dus ook gemolken worden vinden het niet altijd leuk. Deze raken in paniek of worden wild. Het nadeel is, ze trappen altijd op de zelfde plek.
Meestal gaat dit goed door de balken die tussen ons en de koeien zitten, maar soms word je geraakt, doet even pijn, maar gaat wel over :P.
Sommige heifers kun je geruststellen en daar gaat het goed. Tegen ergernis van de andere behandel ik ze als kinderen. Good girl..good girl...its ok. en aai ik ze over de uiers tussen de poten. Dit werkt gewoon voor mij, meestal dan.
Anderen hebben iets meer aansporing nodig. 1 houd de staart omhoog en de andere cupped aan. Bij diegene die dan nog wild zijn, is een andere oplossing.
Men pakt een slang, drukt deze in hun vagina en blaast deze op. Dit vinden ze niet leuk, en aancuppen word dan makkelijk. Belangrijk, niet te lang blazen, want dan komt er lucht door de slang terug, dit wil je niet...!
1 nadeel hiervan is, nadat of tijdens het aancuppen kan er vloeistof vrijkomen en deze laten ze dan lekker gaan.. Dit is een geur waar ik niet tegen kan, en moet ik mijn best doen niet over te geven. Echt smerigste geur tot nu toe!
Ook irritant 15 keer de zelfde koe aancuppen, tijdrovend. En tijd komen we altijd te kort. Maar ja, de aanhouder wint (meestal).
Na het melken schoonmaken en op pad met Bas om kalfjes te halen. En die zijn niet licht. Ik heb echt moeite met ze te tillen (rot knie). Vrouwtjes van koeien worden gehouden en mannetjes en vrouwtjes van heifers niet.
Wel worden ze eerst gevoerd door Gina, of ze willen of niet.
Onder het kalfjes halen kom je wel een koeien tegen die het kalf er niet uitkrijgen omdat deze achterwaarts eruit willen. Dan helpen we ze een handje. Op de foto zie je zo een kalfje, helaas was de ademhaling te slecht en heeft deze
het niet gered. (op de foto was de kalf in leven)
Daarna gaan we draften, het opsplitsen van gekalfde koeien en niet gekalfde koeien. Want de gekalfde koeien moeten gemolken worden.
Dan lunch en daarna weer melken.

Vandaag een koe dit niet meer kon opstaan even geholpen. Bas heeft medicijnen toegediend via het infuus en Justin heeft daarna de koe opgetild met de tractor om haar even een handje te helpen, zag er grappig uit. Maar gelukt.
Zo, dat was het weer voor nu.

Tot slot een woordje aan de boeren. RESPECT, zwaar en goed werk!!

1. Marko:
    6 augustus 2015
    je bent er maar druk mee timmie,
    Veel plezier enne werk ze
  2. Ans ankone:
    6 augustus 2015
    Lieve Tim,je doet zo een schat aan ervaringen op in een heel andere wereld. Ik merk dat het soms wel s
    Zwaar is. Houd vol. Weet je dat onze voorouders oma en opa spit ook een boerenangel hebben.Houd vol,je doet het goed.
    Liefs en groetjes
    Tante Ans.