14-07-2015 tot 25-07-2015

26 juli 2015 - Mayfield, Nieuw-Zeeland

Sorry dat ik zo laat ben met weer een berichtje, druk geweest en slecht internet.
De Run of begint al een beetje te wennen maar is nog steeds erg zwaar. Ik moet het regelmatig alleen doen en dat lukt, maar wel op mijn tempo.
Dat terzijde, de run of is niks aan :P Maar ja, de dames moeten toch eten en straks lekker veel melk geven.

Vanaf deze week vinden we 's ochtends ook steeds vaker kalfjes op de run of. De moeten dan meegenomen/opgehaald worden naar de kalfjesstal.
De moeders zijn niet altijd even blij als je hun kindje meeneemt, maar zo gaat dat.
Ook steeds vaker halen we wat koeien naar huis die op het punt staan te bevallen. Het ophalen en controleren van de kalfjes gaat beter thuis.
Helaas zijn niet alle kalfjes in leven. Ook zijn er koeien die een kalf gehad hebben en dan gewoon doorgaan met hun dagelijkse routine. Daarom gaan alle koeien die we op de
farm hebben elke dag de melk-caroussel op en gaan we kijken wie bevallen is en wie niet. deze worden dan gescheiden en dan hebben we weer extra koeien op te melken 's ochtends.
Zal ook bijna zo ver zijn dat we 30/40 kalfjes per dag gaan krijgen.. dat word lekker druk ;)

Over melken gesproken, ik moet nog wel even oefenen om blindelings de tepels te vinden en de melk-cups erop te begeleiden. Als je namelijk wel kijkt is de lichaamshouding nogal verkeerd en heb je na 1100 koeien een hernia..

Ook is het nog zo dat de heiffers (koeien die voor het eerst kalven en gemolken worden) het niet altijd prettig vinden om op het platform te gaan en laat staan om gemolken te worden. Dan willen ze mij trappen of de willen de net opgehangen
melk-cups er weer aftrappen. Dan moet je of de staart pakken/optillen, dat is zeg maar iemands arm omdraaien. of de lieve manier kietelen bovenaan de uiers net tussen de achterpoten. Daar worden ze rustig van. En soms even lief toespreken :P
Na een aantal keer zal het dan wel prima gaan.

Deze week verjaardag gehad van Job, één van de Nederlandse jongens hier. Lekker een paar Grolschjes beugels gehad en pizza gegeten.
vrijdag,zaterdag en zondag vrij. vrijdag is een rust dag/schoonmaak/was dag. vrijdag middag een bezoekje gebracht aan de kalfjes stal en een beetje geknuffeld en gevoerd
vrijdagavond gezellig met de jongens uit eten geweest in Mayfield, Panther's Rock. Ook nog ff lekker rondgereden in de buurt., paar foto's.
zaterdag ga ik met Job en Reinier mee naar hun voetbalwedstrijd in Oamaru. Ik zal ze dan even aanmoedigen.

Internet is besteld en zodra dat er is zal ik een dingen gaan plannen die ik wil zien. bijvoorbeeld. MT Potts, een lokatie uit Lord of the Rings, vlakbij waar ik ben.
Voor de kenners het land Rohan, het kingdom of men met als hoofdstad Edoras. Met daar de golden hall van koning theoden.

Ook nieuw video bestand toegevoegd, zie rechter menu

1. Hans Visscher:
    25 juli 2015
    Tim, dank voor je mooie verslagen. Als ik die lees trek ik maar 1 conclusie: jij komt tzt weer thuis als een gespierde atleet. ;-)
    Veel succes verder in Verweggistan . Ook de groeten van Anni.
  2. Ine spit:
    29 juli 2015
    Lieve tim,
    fijn om je verslag telezen. Wat zul je veel beleven. Als je 8o bent zul je er
    nog steeds aan terugdenken. Denk maar aan de rome reis van opa spit.
    ik hoop dat je het heel fijn vindt en veel nieuwe vrienden maakt. Een beetje verlangen naar oldenzaal moet je ook maar blijven houden hoor.
    hier regent het nu en is het aardig koud voor de zomer, maar tot vandaag was het lekker warm.
    ik heb maandag nog met je moeder gebridget en vanmiddag zag ik ze allebei op de fiets vertrekken, dus het gaat goed met ze.
    een briefje schrijven met mijn tablet is moeilijk. Met de computer gaat het beter. Dat doe ik dus de volgende keer.
    pas maar goed op dat je niet door de stieren omver wordt gelopen.
    zijn de meisjes leuk in nieuw zeeland. Ook dat interesseert mij natuurlijk wel. Ze zullen jou wel leuk vinden, dat weet ik zeker.
    laat nog maar eens wat horen, we zijn altijd blij met een berichtje.
    veel liefs van je oom en tante.
    ine